“Zorg dat alle vrijwilligers weten wat de bedoeling van je organisatie is”

  • Lennart Pilon is een expert op het gebied van vrijwilligers. Hij geeft regelmatig het supervrijwilligers seminar en bedacht een online inroostertool speciaal voor vrijwilligersorganisaties. Voor LSA ging hij in gesprek met diverse bewonersinitiatieven zoals de Gasfabriek en het Wijkpaleis om hen te adviseren over hun vrijwilligersbeleid. In een kort interview vroegen wij Lennart om tips.

    Lennart, jij bent een expert op het gebied van vrijwilligersbeleid. Hoe is dat zo gekomen?

    “Ik doe al heel lang vrijwilligerswerk en ben onder andere 10 jaar vrijwilliger geweest bij een restaurant voor daklozen. Op een gegeven moment heb ik een eigen organisatie opgericht, Diny’s Diner, een eetgelegenheid voor thuislozen. Hierin werkten we uitsluitend met vrijwilligers. Daar hebben we veel van geleerd: hoe zorg je dat je precies de goede vrijwilligers hebt. Maar ook dat die vrijwilligers weten wat ze moeten doen en dat het niet zozeer om het doel gaat maar om de bedoeling.”

    Wat bedoel je daar precies mee?

    “Het is belangrijk dat mensen weten wat de bedoeling van de organisatie is. Bij Diny’s Diner bijvoorbeeld gaat het over een maaltijd, maar dat is puur het middel. Het gaat eigenlijk helemaal niet om het eten. Het gaat om het menselijk contact, dat mensen elkaar een beetje leren kennen en een sociaal netwerk gaan opbouwen. Het is belangrijk dat je vrijwilligers dat goed weten. Wij hebben weleens een chef afgewezen omdat hij weigerde samen met de gasten te eten. Dat was best een lastige keuze want konden hem goed gebruiken, maar we zijn achteraf we blij dat we deze keuze gemaakt hebben, omdat we die waarde van ‘samendoen’ zo ontzettend belangrijk vonden. Op dat soort momenten moet je je goed realiseren; voor wie zijn we hier als organisatie?”

    Zou je zeggen dat dat sociale aspect het belangrijkste is in het werken met vrijwilligers?

    “Ja dat denk ik wel. Wat daarnaast ook erg belangrijk is, is oog hebben voor succes. Veel vrijwilligersorganisaties hebben daar niet genoeg oog voor. Die zijn vooral bezig met die dingen die niet goed gaan. Dat is ook logisch, want dat zijn de dingen die op dat moment voornamelijk je aandacht vragen. Er zijn dan een heleboel dingen die wel goed gaan maar daar vergeet je dan af en toe bij stil te staan.”

    Interessant! Dus positiviteit is ook een hele belangrijke pijler. Waar moet je als organisatie nou nog meer op letten?

    “Durven kiezen. Ik merk vaak in de seminars dat mensen dat heel erg moeilijk vinden. En dan niet zozeer de doelgroep van je organisatie (voor wie zijn we er), maar de doelgroep van je vrijwilligers: welke mensen vind jij bij de organisatie passen? Daar wil je niet zomaar iedereen hebben. Je vrijwilliger moet ook aan bepaalde voorwaarden voldoen. Als je iedereen aanneemt, geef je je vrijwilligers ook het gevoel dat ze uitwisselbaar zijn. Mensen hebben hele uiteenlopende redenen om vrijwilligerswerk te gaan doen, maar iedereen vindt het belangrijk om zelf van waarde te zijn.”

    “Structureel vrijwilligersbeleid is vaak een sluitpost en dat is jammer”

    Hoe houd je het leuk voor je vrijwilligers? Hoe bind je ze aan je organisatie en hoe zorg je dat ze willen blijven komen?

    “Zorg dat ze gewaardeerd worden. Dat hoeft allemaal niet overdreven, maar aandacht voor mensen helpt echt enorm. Op 7 december was het bijvoorbeeld Dag van de Vrijwilliger, dan is het fijn als je daar een beetje aandacht aan besteed. Maar je kunt het natuurlijk ook gewoon tussendoor doen, als iemand een jaar in dienst is, of als je een doel met je organisatie haalt, bijvoorbeeld als je 1000 maaltijden hebt verkocht. Dat moet je even vieren, dan weet je allemaal weer waar je het voor doet.”

    bustour west-nederland
    Ontmoetingen met andere bewonersorganisaties is essentieel, je hoeft niet allemaal het wiel uit te vinden.

    Hoe belangrijk zijn vrijwilligers voor bewonersinitiatieven en BewonersBedrijven, zoals het Wijkpaleis en de Gasfabriek waar jij mee hebt gepraat?

    “Die zijn onmisbaar. Zonder die vrijwilligers gebeurt het niet. Soms is het wederzijds en zijn die organisaties ook onmisbaar voor die vrijwilligers. Ik denk wel dat de meeste van die organisaties nooit met betaalde krachten overeind zouden blijven. Misschien krijg je de financiering nog wel rond, maar de enorme drive en passie, die vind je echt bij je vrijwilligers.”

    Wat zijn de grootste valkuilen van deze organisaties?

    “Er wordt vaak geen tijd gemaakt om na te denken over een structureel vrijwilligersbeleid. Soms wordt er wel een waarderingsbeleid gemaakt, maar vaak is het een sluitpost en dat is jammer. Daarnaast praten organisaties te weinig met elkaar en dat leidt ertoe dat veel organisaties het wiel zelf uit zitten te vinden. Vaak zie je dat de een op het ene gebied heel ver is, en de andere juist op het andere gebied veel weet. Dat vult elkaar heel goed aan, omdat je dan juist van elkaar kan leren. Dat zag ik ook terug in mijn sessie met de Gasfabriek en het Wijkpaleis, waar ik voor LSA mee in gesprek ging over hun vrijwilligersbeleid. Zij ervaarden het beiden als heel positief om er samen over te praten en van elkaars ervaringen te leren. Organisaties moeten dus wat minder op hun eigen eiland blijven zitten.”


    Vijf tips voor sterk vrijwilligersbeleid

    1. Zorg dat je vrijwilligers weten wat de bedoeling van je organisatie is. Het sociale aspect is leidend, het werk is enkel een middel om dat te faciliteren.
    2. Focus niet te veel op alles wat niet goed gaat, sta ook stil bij wat er wel goed gaat.
    3. Durf eisen te stellen aan je vrijwilligers en neem niet zomaar iedereen aan.
    4. Zorg dat je vrijwilligers zich gewaardeerd voelen.
    5. Ga in gesprek met andere organisaties en leer van elkaars ervaringen.

    Kijk ook op onze uitgebreide kennisbank om meer te weten te komen over vrijwilligersbeleid .

     

  • Meer van onze leden

    ’t Luukske

    ’t Luukske

    • Wellerlooi

    In het Limburgse Bergen besloot de gemeente in 2013 om de bestaande gymzaal in Wellerlooi te sluiten en ...

    Lees meer >
    ONS

    ONS

    • Breda

    ONS in Geeren-Zuid is een buurthuis nieuwe stijl. Onder één dak huisvest de wijkaccommodatie een restaurant, ...

    Lees meer >
    Brede School Delfzijl-Noord

    Brede School Delfzijl-Noord

    • Delfzijl

    De gemeente sloot zeven buurthuizen in deze krimpregio, om ze samen te voegen en onder te brengen in één immense ...

    Lees meer >