• Praktijkvoorbeeld

Community organising: hoe huurders effectief campagne voerden tegen schimmel

Beter ventileren, dat was het advies dat huurders van Ymere lange tijd kregen, wanneer ze de woningcorporatie vroegen om hulp bij de schimmel in hun huizen. Begin dit jaar vonden ze het tijd voor actie. Want schimmel in huis was namelijk niet altijd hun schuld, zo meenden ze. De Samenwerkende Huurdersorganisaties Ymere startte een campagne. Met succes: meldingen werden serieuzer genomen en de samenwerking met de corporatie verbeterde. Wat maakte hun campagne zo effectief?

Een campagne of actie kun je zien als onderdeel van community organising. Dat is een middel dat gemeenschappen kunnen inzetten om een belangenconflict met een instantie of een bedrijf op te lossen. Bijvoorbeeld wanneer bewoners iets nodig hebben en een instantie niet bereid is hen dat te geven. In dit geval dus hulp bij het oplossen van schimmel in de woningen.

Samenwerkende Huurdersorganisaties Ymere

Voor succesvolle community organising is het belangrijk om goed te luisteren naar de wensen van de hele buurt en daarbij te zorgen dat echt iedereen kan meepraten. En jezelf goed te organiseren voordat je in actie komt. ‘Samenwerkende Huurdersorganisaties Ymere’ bestaat uit vier huurdersverenigingen, elk met een groot netwerk in hun eigen gebied. Leden kunnen meepraten en stemmen over de koers van de huurdersvereniging. Er stond dus al een stevige organisatie, waarin zeggenschap voor bewoners goed geregeld was.

Klaar voor de actie

Na het verzamelen en bundelen van bewonersverhalen, werd een campagne bedacht rond de boodschap ‘Het ligt niet altijd aan u. Meld schimmel nu’. Op een bijbehorende website konden mensen zelf plaatjes en posters met die oproep downloaden. Ook bood de huurdersvereniging hulp aan mensen die het lastig of spannend vonden om een melding te doen bij Ymere. Naar aanleiding van een landelijk persbericht kregen de verhalen van huurders met schimmelwoningen aandacht op TV en kranten.

Schimmel

Beeld uit de campagne: ‘Het ligt niet altijd aan u. Meld schimmel nu’

Actie geslaagd

Ymere kwam in actie, ging in gesprek met huurders en beloofde beter om te gaan met meldingen Na enig aandringen mogen huurders met last van schimmel zelfs een lagere huur betalen zolang ‘hardnekkige, bouwkundig veroorzaakte vocht- en schimmelproblemen niet zijn opgelost.’ Kortom: de actie loopt nog, maar lijkt nu al geslaagd. Benieuwd naar wat zo’n campagne nou verder oplevert? Je vindt alle resultaten van de campagne op de pagina ‘dit hebben we bereikt’.

Tips voor een goede huurderscampagne

Teo Veringa is voorzitter van huurdersvereniging De Waakvlam (Haarlem) en een van de initiatiefnemers van deze campagne. Hoewel geschreven voor huurders, zijn onderstaande tips ook prima bruikbaar voor andere bewonersacties.

  • Werk samen met de mensen die door het probleem geraakt worden

    ‘Laat huurders hun ervaringen delen en betrek hen actief bij de campagne. Dit maakt het verhaal krachtiger en geloofwaardiger. Nodig daarnaast alle huurders en bewonerscommissies uit om mee te doen met de campagne.’

  • Bepaal als huurdersorganisatie je eigen positie

    ‘Ymere wilde deze campagne samen voeren, maar als huurdersorganisatie kozen we ervoor om het zelf te doen. Zo behouden we onafhankelijkheid, kunnen we een andere toon aanslaan en blijven we geloofwaardig voor huurders die zich al vaker in de steek gelaten voelen door de corporatie.’

  • Houd wel contact met de corporatie

    ‘Ondanks onze zelfstandige campagne zijn we voortdurend in nauw contact met Ymere. Dit zorg voor verbinding: samen tegen schimmel. En het zorgt ervoor dat zij niet om het probleem heen kunnen en onder druk blijven staan om structureel iets te veranderen. Daarnaast kunnen we op deze manier alles monitoren. Hoeveel meldingen komen er extra binnen? Wat gebeurt hier mee? En hoeveel klachten komen binnen? Wat gebeurt daarmee?’

  • Zorg voor een sterke, herkenbare slogan

    ‘Een pakkende boodschap zoals ‘Het ligt niet altijd aan u! Meld schimmel nu.’ maakt de campagne herkenbaar, zodat die blijft hangen.’

  • Gebruik verschillende mediakanalen

    ‘Combineer online en offline communicatie: een website, social media, flyers, posters en bijeenkomsten versterken elkaar. Wij zijn er zeer blij dat Ymere de flyer aan alle 85.000 huurders verspreidt én dat ze hem ophangen in de gezamenlijke ruimten van de gebouwen.’

  • Creëer een visueel sterke boodschap

    ‘Beelden zeggen meer dan woorden. Foto’s en video’s van de situatie zorgen voor impact en herkenbaarheid.’

  • Maak het melden makkelijk

    ‘Geef huurders een laagdrempelige manier om schimmelproblemen te melden, bijvoorbeeld via een meldpunt op de website. We werken met een QR-code naar de meldpagina van Ymere, maar ook één naar onze campagnesite waar we informatie geven.’

  • Werk samen met pers en media

    ‘Zoek actief contact met journalisten, tv-programma’s en lokale nieuwsmedia om extra aandacht te genereren. Niet eenmalig, maar meerdere malen tijdens de campagne.’

  • Gebruik cijfers en feiten

    ‘Combineer persoonlijke verhalen met harde cijfers om de urgentie te onderstrepen en beleidsmakers in beweging te krijgen. Geef updates over wat de campagne teweeg brengt.’

  • Zorg voor actie en opvolging

    ‘Een campagne is pas effectief als er iets verandert. Zorg voor concrete doelen en blijf druk zetten op de corporatie én de beleidsmakers.’