Opbouw van een pagina

Een pagina die goed is opgebouwd is in evenwicht. Dat betekent dat de pagina prettig oogt, goed scanbaar en goed leesbaar is. Dat doe je onder andere door het gebruik van een goede koppenstructuur, niet te lange alinea’s en een effectieve inzet van opmaakelementen. Hieronder leggen we met een aantal stappen uit hoe je een pagina goed opbouwt. Soms verwijzen we daarbij door naar andere richtlijnenpagina’s.

  • 1. Kies een contenttype

    Elke pagina is een contenttype. In totaal gebruiken we er 10 op de website. Op de pagina contenttypes lees je welke contenttypes er zijn en hoe je de juiste kiest. Lees meer over contenttypes.

  • 2. Voeg tussenkopjes toe

    Tussenkopjes helpen een bezoeker om te scannen of de inhoud van een pagina relevant is. Geef elke alinea een tussenkop te geven. Maak daarbij gebruik van een H2. Som je binnen de alinea nog dingen op? Dat kan met een opsomming of H3’s. Maak niet te veel gebruik van alinea’s met een H2 kop en daarbinnen weer H3’s. Dat maakt een pagina onoverzichtelijk.

  • 3. Vermijd halve witregels

    Iets is een nieuwe alinea – met nieuw tussenkopje – of niet. Door een enter te zetten en een halve witregel te maken wordt het een beetje van allebei en dat leest niet prettig. Het maakt de tekst ook overweldigend.

  • 4. Zet opmaakelementen effectief in

    De website beschikt over een aantal mooie opmaakelementen. Maar als je te veel dezelfde elementen op een pagina gebruikt of te veel verschillende elementen op een pagina verliezen ze aan kracht. Meer over het gebruik van opmaakelementen lees je op de pagina opmaakelementen.

  • 5. Ga doordacht om met verwijzingen

    Op lsabewoners.nl wordt veel informatie gepubliceerd die iemand verder helpt. Het is voor een lezer daarom prettig als je altijd een volgende stap aanbiedt. Maar het aanbieden van te veel volgende stappen kan leiden tot een overweldigend gevoel of stress. Want liever krijg je één goede podcast aangeboden dan drie podcasts, een filmpje en een externe website. Lees meer over hoe we met verwijzingen omgaan op de pagina verwijzen naar andere content.

  • 6. Beperk het aantal contactopties

    Hou de contactopties beperkt tot het contactblok. Dan heb je onderaan ruimte over om de aandacht te vestigen op gerelateerde content.