Redactierichtlijnen

Alle content op deze website wordt geschreven en opgebouwd volgens een aantal redactierichtlijnen. Onderaan deze pagina vind je de richtlijnen terug per onderdeel. Loop daarnaast altijd de checklist na vóór je een pagina publiceert.

Pre-publicatie checklist

Bijna gaat een nieuwe pagina het levenslicht zien. Er zijn alleen best wat dingen waar je aan moet denken bij het publiceren van een pagina. Kun je onderstaande vragen allemaal met ja beantwoorden? Dan kan er gepubliceerd worden.

1. Heeft de pagina een duidelijke titel?

Geen puntkomma’s? Geen abstracte taal of vage uitdrukkingen? Dekt de titel de lading?

2. Komen de titel van de pagina en de url overeen?

Als je de titel hebt gewijzigd, moet je vaak ook de url wijzigen.

3. Heb je gebruikgemaakt van de juiste headerstructuur?

Tussenkoppen moeten H2 of H3 zijn en niet bold.

4. Is er evenwichtig gebruikgemaakt van opmaakelementen?

Niet te veel uitgelichte tekst of verwijzingsblokken op één pagina of onder elkaar

5. Zijn de links onderaan de pagina opgemaakt volgens de richtlijnen?

Check hiervoor de afspraken over het maken van verwijzingen.

6. Heb je de pagina onder een hoofdonderwerp geplaatst?

Zo krijgt de pagina de juiste url structuur.

7. Heb je een onderwerptag toegevoegd?

Zo worden pagina’s op de juiste manier gekoppeld.

8. Heb je een contenttype gekozen?

Zo krijgt een pagina het juiste label.

9. Is de teasertekst en metadescription ingevuld?

Hiermee wordt een korte intro op een kaartje en in de zoekresultaten getoond.

Uitleg en richtlijnen

Op de pagina’s hieronder vind je uitleg over de verschillende contenttypes en opmaakelementen die we op de website gebruiken. Je leest terug hoe je een pagina goed opbouwt, hoe we omgaan met bestanden en welke schrijfregels er gelden.