• Uitleg

Commercieel denken nodig voor betaalde banen in je buurt

Bewonersbedrijven staan of vallen vaak bij de inzet van bevlogen en gedreven vrijwilligers uit de buurt. Vaak hebben deze vrijwilligers die zo veel betekenen voor het bewonersbedrijf geen vaste baan, omdat zij door omstandigheden lastig aan het werk komen op de reguliere arbeidsmarkt. Zowel voor het bewonersbedrijf als voor de vrijwilliger zou een betaalde baan bij het bewonersbedrijf een hele mooie uitkomst zijn, maar hoe creëer je zo’n betaalde baan?

Op zoek naar kansen

In het nieuwe programma Banen voor je Buurt (van Ondernemen met je Buurt) gingen we samen met Start Foundation en acht deelnemende bewonersinitiatieven op zoek naar kansen voor nieuwe betaalde banen op de parallelle arbeidsmarkt.

Kennis delen

Wouter de Vaal, operationeel directeur bij Social Capital, deelt zijn kennis graag met andere sociaal ondernemers. Zijn bedrijf is ontstaan vanuit een gedeelde visie van Heineken Nederland en twee sociale ondernemingen: Happy Tosti en Milieuwerk. Met Social Capital creëren ze werkplekken voor mensen met een arbeidsbeperking. Hij vertelde de deelnemers aan het programma Banen voor je Buurt hoe zij dit aanpakken.  Dat doen ze op twee manieren. Ze detacheren medewerkers bij verschillende sociale ondernemingen en ze nemen zelf mensen in dienst. Inmiddels hebben ze in korte tijd al 200 werkplekken gecreëerd en hebben ze de ambitie om vóór 2030 2.500 betaalde banen te creëren. Een mooie stap richting hun uiteindelijke droom; een leuke en betaalde baan voor iedereen met een arbeidsbeperking die wil werken.

3 tips voor banen voor je buurt

Hoe pak je het creëren van betaalde banen aan? Een aantal tips van Wouter van Social Capital.

  • Denk niet alleen sociaal, maar ook commercieel
    Het sociale en maatschappelijke aspect zit vaak goed bij bewonersbedrijven en dat is ook vaak van waaruit wordt gedacht. Als je (duurzame) banen wil creëren voor mensen uit de buurt is het óók belangrijk om commercieel te denken. Denk na hoe je inkomstenstromen kunt genereren door bijv. de verkoop van een product of dienst. Alleen als je een goed verdienmodel hebt kun je mensen ook een duurzame baan bieden. Je wil voorkomen dat je mensen na een paar maanden geen salaris meer kunt uitbetalen.
  • Zorg voor een terugkomplek
    Bij Social Capital kunnen mensen aan de slag bij een van de sociale ondernemingen en vervolgens ook bij een van de partners waar ze mee samenwerken zoals Heineken, verschillende gemeentes en Sanquin. Het komt natuurlijk voor dat iemand toch niet op zijn plek zit en wat er vaak gebeurde is dat iemand dan weer gelijk terugvalt in een uitkering. Dat geeft geen vertrouwen. Bij Social Capital doen ze dit anders. Zij hebben terugkomplekken gecreëerd. Dit zijn arbeidsplaatsen waarop mensen altijd kunnen terugvallen, mocht het niet lukken op plek waar ze waren geplaatst. Daar komt lef bij kijken, maar uiteindelijk doet dat heel veel voor de mensen die je aan een baan helpt.
  • Gewoon doen. Nog een laatste tip van Wouter? Uiteindelijk moet je het gewoon doen, heb lef om het anders te doen, daar help je heel veel mensen mee
Ondernemen met je Buurt

Maak kennis met Ondernemen met je Buurt

Ondernemen met je Buurt is het landelijk programma dat buurtbewoners helpt om maatschappelijke duurzame impact te creëren. Volg een workshop, laat je inspireren of ga samen met een mentor aan de slag. Doe mee en laat jouw goede idee of initiatief groeien tot een succesvol bewonersbedrijf.

Ga naar Ondernemen met je Buurt

Gerelateerd