• Praktijkvoorbeeld

Werkgroep ‘Goed voorbereid op een calamiteit’: opzetten van communicatienetwerk zonder stroom

b1d720f5-62b4-4ce8-8297-bc49165fe130

Een crisis hoeft niet per se de aanleiding te zijn voor calamiteiten, want onverwachte gebeurtenissen kunnen altijd gebeuren. In de gemeente Mook en Middelaar zien ze dat de gevolgen van kleinschalige verstoringen kleiner zijn met een goede voorbereiding. Daar gaan ze met bewoners over in gesprek, wat moet leiden tot gezinsnoodplannen en buurtplannen voor de woonomgeving. Op die manier moeten de plannen blijvend worden en niet alleen voor een specifieke calamiteit. Sociale verbondenheid speelt elke dag een belangrijke rol, en daarom zien ze in Ermelo-West de huidige aandacht voor weerbaarheid als haakje om te leren beter naar elkaar om te kijken. Want: beter een goede buur dan een verre vriend!

Kennisplatform voor de buurt

Bewoners maakten een speciale omgeving op MaasBuren.nl waar ze veel kennis en tips verzamelen. Daarin staan verwijzingen naar landelijk al beschikbare informatie van de overheid, bijvoorbeeld die van https://www.denkvooruit.nl/. Er is een digitale omgeving gemaakt, zodat je ziet wat je zelf kunt doen, wat je met de buurt kan regelen en wat de overheden/andere instanties regelen. Daarnaast is er en een chatbot die antwoorden haalt uit overheidsinformatie, en zelf antwoorden formuleert op het gebied van oplossingen op straat- en buurtniveau. De gemeente monitort de chatbot.

Vragenlijst

De bewoners hebben ook een vragenlijst gemaakt om in kaart te brengen welke vaardigheden en kennis er beschikbaar is in de buurt. Dit gaat bijvoorbeeld om wie de kerkklokken kan luiden en wie er megafoons of geluidswagens heeft in de wijk. De antwoorden worden doorgegeven aan straatcontactpersonen. Zij maken een plan over hoe deze hulpmiddelen ingezet kunnen worden in het geval van calamiteiten.