Een crisis hoeft niet per se de aanleiding te zijn voor calamiteiten, want onverwachte gebeurtenissen kunnen altijd gebeuren. In de gemeente Mook en Middelaar zien ze dat de gevolgen van kleinschalige verstoringen kleiner zijn met een goede voorbereiding. Daar gaan ze met buurtgenoten over in gesprek. Dit moet leiden tot gezinsnoodplannen en buurtplannen voor de woonomgeving. Op die manier zullen de plannen blijvend worden en niet alleen voor een specifieke calamiteit.
Buurtgenoten maakten een speciale omgeving op MaasBuren.nl waar ze veel kennis en tips verzamelen. Daarin staan verwijzingen naar landelijk al beschikbare informatie van de overheid, bijvoorbeeld die van https://www.denkvooruit.nl/. En er is een digitale omgeving gemaakt. Daar kan je zien wat je zelf kunt doen, wat je met de buurt kan regelen en wat de overheden/andere instanties regelen. Daarnaast is er en een chatbot die antwoorden haalt uit overheidsinformatie, en zelf antwoorden formuleert op het gebied van oplossingen op straat- en buurtniveau. De gemeente monitort de chatbot.
De buurtverbinders van Maasburen.nl benadrukken dat hun online omgeving altijd bij gratie van offline contacten staat. Het werkt niet los van elkaar. De buurtverbinders spelen een cruciale rol, omdat zij in de buurt wonen en iedereen helpen die er digitaal niet uit komt. Daarnaast sluiten buurtverbinders regelmatig aan bij allerlei bijeenkomsten, waar ze ook weer offline kennis delen en ophalen.
De buurtgenoten hebben ook een vragenlijst gemaakt om in kaart te brengen welke vaardigheden en kennis er beschikbaar is in de buurt. Dit gaat bijvoorbeeld om wie de kerkklokken kan luiden en wie er megafoons of geluidswagens heeft in de wijk. De antwoorden worden doorgegeven aan straatcontactpersonen. Zij maken een plan over hoe deze hulpmiddelen ingezet kunnen worden in het geval van calamiteiten.