Het KRACHTpunt is een voorbeeld van een ‘Bumping place’. Een verrassende, uitnodigende en tot de verbeelding sprekende plek in de buurt. Die staat daar tijdelijk en verrast je. Het biedt zo een mooie gelegenheid om verder in gesprek te gaan met buurtbewoners.
Op weg van huis naar de winkel of van de bushalte naar huis. Het is een plek die er ineens is en door de uitstraling direct je nieuwsgierigheid wekt. Het is een plek die opvalt en waar vaak ook koffie, thee en wat lekkers (gezond fruit bijvoorbeeld) te vinden is. En het trekt andere voorbijgangers aan, die net zo nieuwsgierig zijn als jijzelf en waarmee je spontaan in gesprek gaat over verschillende onderwerpen.
Dit KRACHTpunt is ontwikkelt door Diverz als tool om met mensen in gesprek te gaan over het verduurzamen van je huis. Het is er als grote en imposante versie die je langere tijd in het buurthuis kunt plaatsen of als een handzame mobiele pop-up versie die je kunt gebruiken voor events in buurt/wijk/dorp.
Het KRACHTpunt is een variant op een grote verscheidenheid aan beschikbare tools om het gesprek in de buurt aan te gaan over verduurzamen van de woning. Andere voorbeelden hiervan zijn elektrische SRV-wagens die ingericht zijn als informatiecentrum, bakfietsen die rond het thema verduurzamen zijn ingericht, caravans, campers, zeecontainers, etc. Van groot naar klein, van eenvoudig tot zeer uitgebreid.
De hier genoemde tools en andere vergelijkbare voorbeelden werken natuurlijk alleen in combinatie met enthousiaste mensen die het gesprek op gang brengen en aanjagen. Hierdoor ontstaat ontmoeting, waardoor mensen met elkaar in contact komen. In die ontmoeting kan heel veel moois ontstaan en zo ook de beste plannen voor de buurt. Dát is de meerwaarde en de kracht van het KRACHTpunt en talloze vergelijkbare tools.