Goed nieuws: schenking van 1 miljoen van de Nationale Postcode Loterij

  • We hebben heel goed nieuws! De komende drie jaar gaan we dankzij een gift van €1 miljoen van de Nationale Postcode Loterij aan de slag met een landelijk en vernieuwend programma voor BewonersBedrijven. Of ze nu net beginnen of al bestaan, ondernemende bewonersinitiatieven kunnen de expertise en vaardigheden opdoen om de lokale economie te versterken en sociale, groene en veilige buurten te creëren. Dat doen we samen met Social Enterprise NL.

    De burgemeesters van grote steden klommen aan het begin van de coronacrisis al op de barricaden om hun zorgen te uiten over bewoners die hard geraakt worden door werkloosheid, schulden en een leerachterstand. Ook voor investeren in woningen en de aanpak van ondermijning spraken de burgermeesters zich uit. Onlangs verenigden de burgemeesters van veel grote gemeenten zich weer. Ze riepen de regering op om met een gezamenlijk Deltaplan voor 20 jaar te komen. Investeer in kwetsbare wijken, is wat zij zeggen.

    Heft in eigen hand

    In veel – en steeds meer –  van deze buurten vind je al BewonersBedrijven. BewonersBedrijven zijn veelzijdig, maar hebben met elkaar gemeen dat ze bestaan dankzij buurtbewoners die voor de troepen uit lopen. Tijdens de coronacrisis bijvoorbeeld.

    Door gezonde en betaalbare afhaalmaaltijden te koken. Door razendsnel laptops en huiswerkbegeleiding voor buurtkinderen te regelen die door de lockdown thuis onderwijs moesten volgen. Het lukt BewonersBedrijven vaak ook om een vrijwilligersvergoeding uit te keren, waardoor mensen meer te besteden hebben.

    Win-win voor de buurt

    De initiatiefnemers van BewonersBedrijven zijn bovendien echte sociaal ondernemers. Zo runnen ze bijvoorbeeld met jongeren een wijkrestaurant, die leren hoe je dat doet en nieuwe contacten opdoen. BewonersBedrijven nemen ook het initiatief om met buurtbewoners opdrachten uit te voeren voor  gemeenten of een woningcorporatie.

    Ondertussen is het BewonersBedrijf ook een fijne ontmoetingsplek, voor velen het kloppend hart van de buurt. Een plek waar buurtbewoners worden gestimuleerd om aan de slag te gaan, altijd met aandacht voor de verbinding, ontmoeting en persoonlijk contact.

    3 x BewonersBedrijven in beeld

    We gingen ook bij een aantal van hen op bezoek om te zien waar ze nu mee bezig zijn. Dit zijn 3 x BewonersBedrijven uit Amsterdam, Arnhem en Tilburg. En scroll sowieso even verder, want daar lees je hoe het programma er precies uit gaat zien en kun je je zelf aanmelden als je mee wil doen.

    MIDWEST, Amsterdam

    BewonersBedrijf dat ontmoetingsplek, (flex)werkplaats & vergaderlocatie ineen is

     

    “We bieden een plek aan mensen die hun buurt zelf mooier, liever, sterker, inclusiever willen maken,” vertelt Anita, een van de mensen achter MidWest. Dat doen ze bijvoorbeeld door elke week in de grote keuken met vrijwilligers zo’n honderd maaltijden te koken. Buurtbewoners kunnen behalve voor zichzelf, ook een maaltijd bestellen om door te geven. Die is dan gratis voor buurtbewoners die de eindjes moeilijk aan elkaar kunnen knopen. Het ophalen van het eten is een moment om even het huis uit te zijn. Sta je in de rij voor je maaltijd, dan kun je op afstand toch een praatje met elkaar maken – een moment om andere buurtgenoten te leren kennen. Allemaal vanuit de gedachte: wat kan wél?

    Zo dachten de sociaal ondernemers ook tijdens een van de eerste lockdowns. Toen duidelijk werd dat thuis- en daklozen, waaronder ongedocumenteerde vluchtelingen, nergens terecht konden overdag, zetten de MidWesters de deuren van hun ontmoetingsplek open. Anita: “Ze hadden bij ons in elk geval sanitair, konden hun handen wassen en wat bijslapen – dat zit er op een nachtopvang vaak niet in. Af en toe kwam de GGD langs voor voorlichting en ze kregen Nederlandse les.”

    BUURTGROENBEDRIJF, Arnhem

    Ondernemende stichting van sociale buurtvergroeners

    “We willen graag zelf de regie nemen over onze omgeving,” vertelt Jolanda van Looij, die coördinator is van het Buurtgroenbedrijf uit Arnhem. “We zijn er voor, door en met bewoners, omdat groen mensen verbindt. Het is leuk om samen bomen te planten of de straat opnieuw in te richten. Je merkt dat buurtbewoners nieuwe mensen leren kennen tijdens het planten.”

    Een van de bewoners, Annemarie, kan dat beamen. “Anders ben je niet echt vaak buiten. En ik ben een groen meisje, eigenlijk. Nu heb ik mijn eigen hoekje, en mag ik voor die boom de planten uitzoeken. Ik heb ook twee buurvrouwen uitgenodigd. Maar als je zo bezig bent met plantjes, komende mensen vanzelf kijken wat je aan het doen bent. Dan maak je een praatje. Daar worden mensen blij van.”

    COPERNIKKEL, Den Bosch

    Sociale coöperatie met onder andere fietsenwerkplaats, klussendienst en wereldkeuken

     

    Bij Copernikkel is het normaalgesproken een zoete inval. Dat buurtbewoners elkaar niet kunnen treffen bij deze ontmoetingsplek, is dan ook “de grootste pijn,” zegt Suzanne van Hees. “We proberen er zoveel mogelijk te zijn voor iedereen, plegen veel belletjes om gewoon te vragen: ‘hoe gaat het?’ Dat past bij Copernikkel, die voor veel mensen uit de wijk echt een plek is om thuis te komen. Het is een plek waar je op een ongedwongen manier van alles kunt doen.

    Van alles, dat ziet er in beter coronavrijere tijd uit als: zingen in het buurtkoor, Nederlandse les, kleding (leren) repareren bij de Naaimeet-up, of in de fietsenwerkplaats om te sleutelen aan een eigen fiets. Kun je nog niet fietsen? Dan krijg je hier les, zodat je met vertrouwen de weg op kunt. In de Wereldkeuken wordt dan door buurtbewoners met diverse culturele achtergronden hard gewerkt aan lekkere lunches en maaltijden. Het is ook een mooie bron van inkomsten om vervolgens weer te investeren in de mensen.

    Wat gaan we doen met en voor BewonersBedrijven?

    1. Startende BewonersBedrijven bieden we een uitdagend parcours aan training en support. Door te leren van anderen en elkaar te ontmoeten brengen we elkaar een stap verder.
    2. Bestaande BewonersBedrijven helpen we ambitieus en stevig doorgroeien met hulp op maat. Bijvoorbeeld bij complexe vraagstukken zoals een aanbestedingstraject of juridische en fiscale uitdagingen.
    3. Overtuigen en schaalvergroten: positieve beleidsbeïnvloeding, toegankelijke impactmeting en een landelijke communicatie campagne. Alles om er voor te zorgen dat initiatiefnemers lokaal kunnen doen waar ze goed in zijn: impact maken op de buurt.

    Doe ook mee

    Denk je nu meteen: dat zou weleens heel goed bij ons kunnen passen? Of wil je op een andere manier bijdragen aan het project? Stuur dan graag een mailtje naar Marieke Boeije marieke.boeije@lsabewoners.nl.

    …en zeg het voort!

    Deel dit goede nieuws met je netwerk; bijvoorbeeld in de wijkkrant of buurtnieuwsbrief (je mag de tekst gebruiken). Misschien kun je het delen tijdens een (digitale) buurtborrel. Of het interessant voor een collega, je buurtgenoten of mensen uit je Linkedin-netwerk?

    Blijf op de hoogte

    Of je nu zelf graag mee wil doen, of interesse hebt in de kennis die we gaan delen: je aanmelden voor de nieuwsbrief is een goed idee.

    Je krijgt dan behalve het algemene LSA-nieuws over actieve bewoners in Nederland ook de speciale nieuwsbrief van Social Enterprise en LSA over ondernemende bewonersinitiatieven en dit programma voor BewonersBedrijven.

  • Meer van onze leden

    Wijkvereniging De Leest, Veghel

    Wijkvereniging De Leest, Veghel

    Wijkvereniging de Leest is een vereniging van en voor bewoners in Veghel. Ze runnen wijkcentrum De Leest waar je ...

    Lees meer >
    Buurtbedrijf NuDe Toekomst

    Buurtbedrijf NuDe Toekomst

    Het Wageningse buurtbedrijf NuDe Toekomst is echt van, voor en door bewoners. Het eerste idee ontstond toen er in de ...

    Lees meer >
    Wijkraad Parkwijk-Zuiderpolder-Penningsveer

    Wijkraad Parkwijk-Zuiderpolder-Penningsveer

    "Wij bemoeien ons met bijna alles," aldus vicevoorzitter van de wijkraad Wim Kleist. Actief in de Haarlemse buurt ...

    Lees meer >