Pitchen voor impact in je wijk is begonnen!

  • Wat hebben een parochiehuis uit Werkhoven, een wijkcentrum uit Rotterdam Zuid en een weggeefwinkel uit Sassenheim met elkaar gemeen? Juist! Ze doen allemaal mee aan Pitchen voor impact in je wijk 2018. Donderdag hadden we de aftrap met een eerste intensieve trainingsdag. We waren te gast op een fijne locatie, bij LSA lid Coehoorn Centraal in Arnhem.

    1-minute-pitch

    Daar startten we mee. Wie ben je, wat doet jouw bewonersinitiatief en waarom doe je dit eigenlijk? En dat allemaal in 1 minuut en zonder voorbereiding. Improviseren maar! Niet alleen een hele leuke manier van kennismaken, je leert ook alvast hoe je jezelf goed presenteert maar vooral ook hoe je kernachtig formuleert waar het bij jullie allemaal om draait. De deelnemers van 2018 zijn:

    Business model canvas

    Ook maakten we alvast een begin met het Business Model Canvas. Daarin beschrijf je een aantal essentiële  van je BewonersBedrijf zoals wat ga ik leveren en wat brengt het op? Maar ook: Wat mag het kosten,  hoe ga ik de dienst leveren en wie heb ik daar voor nodig. En misschien wel  het belangrijkste onderdeel van het canvas: de waarde propositie. Dus welke waarde levert ons product of onze dienst aan de klant? De deelnemers gaan hier thuis verder mee aan de slag.

    Theory of change

    Een ander belangrijk onderdeel deze dag was de Theory of Change, oftewel de verandertheorie. Welk effect heeft jullie initiatief op de klant, de buurtbewoner of de wijk? Wat verandert er en is dat positief? En welke onbedoelde effecten zijn er? Zo krijg je de impact van wat je doet in beeld en dat helpt je ook weer als je bijvoorbeeld een fonds wilt aanvragen of je draagvlak in de wijk wil vergroten. Ook de verandertheorie gaat mee als opdracht.

    Huiswerk

    Je leest het goed: huiswerk! Op 1 november is de tweede workshopdag en voor die tijd moeten de deelnemers aan de bak. Met de andere initiatiefnemers thuis, nadenken en discussiëren over essentiële uitgangspunten en waarden die aan de basis staan van het BewonersBedrijf. En dan op papier zetten. Dat is beslist geen simpele invuloefening. Maar er ontstaat straks wel alvast een mooie basis voor het bedrijfsplan!

    Wil je ook aan de slag met een business model canvas of wil je met je verandertheorie en impact aan de slag? Mail me gerust! marieke.boeije@lsabewoners.nl

    Het LSA organiseert Pitchen voor Impact samen met de Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij (KNHM). De KNHM is een vereniging die burgers en sociaal ondernemers begeleidt bij de verbetering van hun buurt, wijk, dorp of stad. Dit doen ze met inzet van kennis, procesbegeleiding en uitgebreid netwerk. Via KNHM Participaties BV investeren ze daarnaast in sociaal ondernemers met een ‘impact first’ idee.

  • Meer van onze leden

    Stichting Tevreden

    Stichting Tevreden

    • Deventer

    Stichting Tevreden bestaat uit betrokken Deventenaren die van elke Deventenaar een Tevreden Deventenaar willen ...

    Lees meer >
    Wijkbedrijf Selwerd

    Wijkbedrijf Selwerd

    • Groningen

    Wijkbedrijf Selwerd is een BewonersBedrijf in Groningen waarin bewoners zelf de regie nemen om de wijk beter en ...

    Lees meer >
    MidWest

    MidWest

    • Amsterdam

    Coop MidWest is een verzamelplek in de Amsterdamse Baarsjes. Bottum-up bedacht, uitgewerkt en tot stand gekomen door ...

    Lees meer >