Dagboek van… Pitchen voor Impact in je wijk –2017

  • Alweer voor het derde jaar organiseren we samen met KNHM Participaties het traject: Pitchen voor Impact in je wijk. Een traject waarin ondernemende bewoners met een pril idee klaargestoomd worden voor een echte pitch. Lees in dit ‘dagboek’ hoe we gaan werken aan een sterk ondernemingsplan waarmee ze bij financiers en investeerders goed voor de dag komen! 

    Dit artikel is eerder gepubliceerd in LSA BewonersBerichten 129

    Augustus
    Samen met Erik en Egbert van KNHM treffen we voorbereidingen voor het pitchtraject. We kijken terug op de vorige editie en bedenken wat succesvol was en wat beter kan. We denken na over de onderwerpen die we tijden het traject willen laten terugkomen wie we willen uitnodigen. En we maken natuurlijk een strakke planning!

    Is het duurzaam, zijn ze geworteld in de wijk en doen ze het echt samen?

    11-16 september
    In de week voorafgaand aan de deadline druppelen de aanmeldingen binnen. Een aanmelding bestaat uit maximaal twee A-4tjes die kort en krachtig weergeven wat de bewoners willen bereiken, hoe het verdienmodel eruit ziet en natuurlijk wat de impact op de wijk is. Elke keer blijkt maar weer hoe moeilijk het is om dat op twee pagina’s voor elkaar te krijgen!

    18-22 september
    Vandaag is de deadline! We gaan een selectie maken uit de aanmeldingen en kijken daarbij naar criteria zoals: gaat het om het opstarten van een duurzame onderneming, zijn de initiatiefnemers geworteld in de wijk en doen ze het samen. Bij een aantal aanmeldingen is dat direct duidelijk, zij worden geselecteerd. Als we twijfelen bellen we de initiatiefnemers op, soms komt het idee niet goed uit de verf omdat het lastig is om kort en krachtig te verwoorden. Meteen een mooi leerpunt om mee te nemen in het traject.

    25 september
    De deelnemers zijn geselecteerd: 7 heel diverse bewonersinitiatieven uit hele land doen mee! Van Rotterdam tot Enschede en van Nijmegen tot Amsterdam. Onder de deelnemers een stadstuin, een groenbuurtbedrijf , een nieuw te bouwen buurthuis mét sociale hypotheek en een paar heuse stadsnomaden. Allemaal met een goed idee voor de buurt en ook allemaal met een hoop groeivragen en leerpunten.  De lijst:
    Wijkpaleis – Rotterdam
    Ubuntu Stadstuin Zuidoost – Amsterdam
    Middenhuis – Zutphen
    BuurtGroenBedrijf – Arnhem
    Bewonerscommissie Dolphia – Enschede
    Wij(k)bedrijf Nijmegen-Noord – Nijmegen
    Stadsnomaden – Nijmegen

    Kun je to the point en enthousiast anderen overtuigen van je plan? 

    2 november
    Vandaag ontmoeten we elkaar dan echt. We zijn te gast bij Kruiskamp Onderneemt, een goedlopend BewonersBedrijf in Amersfoort en hebben een hele middag en avond uitgetrokken om het spits af te bijten. Al tijdens het introductierondje blijkt: wat een energie en diversiteit! We starten met een one-minute-pitch. Iedereen krijgt een minuut om te vertellen wie ze zijn en wat ze nodig hebben. Steeds weer blijkt hoe groot de uitdaging is om in zo’n korte tijd –we waren streng!- tot de kern van je verhaal te komen. Wel een reality check, kun je to the point en enthousiast anderen overtuigen van je plan? Hard nodig als je de boer op moet om financiering te vinden.
    Ook gaan we aan de slag met het business model canvas. Hiermee houd je je businessmodel onder de loep en beschrijf je de belangrijkste bouwstenen zoals je kernactiviteiten, je belangrijkste klanten en wie je strategische partners zijn. Erik licht de verschillende onderdelen toe en zo vallen de puzzelstukjes in elkaar.
    ’s Avonds komt er iemand van Arcadis die ons helpt onze persoonlijkheden te onderzoeken en zo te beoordelen of je team compleet is. Wie ben je, wat is je rol in het team en missen er persoonlijkheden of  kwaliteiten in het team die wel nodig zijn voor het uitvoeren van je plannen? Een essentieel onderdeel omdat je samen met buurtbewoners gaat ondernemen en niet alleen.

    6-18 november
    We bellen de deelnemers op om te vragen wat ze vonden van de workshops en wat ze  nodig hebben aan informatie en begeleiding  tijdens de komende workshopdagen. Zo maken we echt een programma op maat waar de deelnemers verder kunnen werken aan het perfectioneren van het ondernemingsplan.
    Wij zijn  erg enthousiast  en onder de indruk van de energie waarmee deze bewoners hun eigen buurt mooier en sterker willen maken.

    Wil je meer weten over Pitchen voor impact? Kijk op deze pagina voor nieuwsberichten hierover .

  • Meer van onze leden

    ’t Luukske

    ’t Luukske

    • Wellerlooi

    In het Limburgse Bergen besloot de gemeente in 2013 om de bestaande gymzaal in Wellerlooi te sluiten en ...

    Lees meer >
    BewonersBedrijf Op Eigen Houtje

    BewonersBedrijf Op Eigen Houtje

    • Emmen

    BewonersBedrijf Op Eigen Houtje wil zorgen voor samenhang tussen bewoners van de wijk Emmerhout in Emmen. Op Eigen ...

    Lees meer >
    Kruiskamp Onderneemt!

    Kruiskamp Onderneemt!

    • Amersfoort

    In Amersfoort namen bewoners het voormalige schoolgebouw de Witte Vlinder over en startten Kruiskamp Onderneemt ...

    Lees meer >