Hoe is het nu met: Cultuurwerkplaats Tarwewijk?

  • Op loopafstand van het Rotterdamse metrostation Maashaven bevindt zich een klein schoolpand met een grote binnentuin. Sinds 2016 zit de CultuurWerkplaats Tarwewijk op deze prachtige locatie. Vorig jaar won de CultuurWerkplaats de publieksprijs van Pitchen voor Impact, een trainingstraject voor actieve en ondernemende bewonersinitiatieven. Wat leverde dat op? We bellen met projectleider Karin Trenkel.

    Voor degenen die nog niet precies weten wat jullie doen: wat is de CultuurWerkplaats Tarwewijk precies?

    “We bieden een plek voor ontwikkeling van en ontmoeting tussen wijkbewoners vanuit verschillende culturen. Het voornaamste middel wat we daarbij gebruiken is kunst en cultuur. Dat is wat ons onderscheidt van andere initiatieven: we verbinden het sociale met het culturele. Ik omschrijf de Cultuurwerkplaats dan ook vaak als een Gesamtkunstwerk, een integrale werkwijze waarbij de activiteiten elkaar ondersteunen.”

    “Een goed voorbeeld is de muurschildering die door een kunstenaar in een van onze ruimtes is gemaakt. Dat levert deze schilder direct iets op: een honorarium en een goede plek om zijn werk te laten zien. Maar het gaat verder. Hij heeft ook een workshop ‘fietsen repareren’ bij ons gegeven. Dat heeft veel vooroordelen weggenomen die andere gebruikers van onze ruimtes over hem hadden. En de ruimte is nu aantrekkelijker geworden om te huren. Groepen huurders die er eerst niet zo graag willen zitten, vragen nu speciaal om deze zaal. Zo zorgt dit ene kunstwerk op allerlei manieren voor verbinding.”

    Vorig jaar wonnen jullie 1000 euro en coaching. Wat hebben jullie daarmee gedaan?

    “Dankzij onze deelname aan Pitchen voor Impact werden we gedwongen om intensief bezig te zijn met vraagstukken waarvan je eigenlijk wel weet dat je ermee aan de slag moet, maar die je soms voor je uit schuift. Je komt er eindelijk aan toe om die dingen uit te werken die eigenlijk al te lang waren blijven liggen. Het meest waardevol vond ik de begeleiding die ik kreeg bij het schrijven van mijn plan en het uitwerken van de pitch. En natuurlijk de brede kijk op wat er in de rest van het land bij vergelijkbare initiatieven speelt.”

    “Je komt er eindelijk aan toe om die dingen uit te werken die eigenlijk al te lang waren blijven liggen.”

    “Met de prijs konden we twee coachingstrajecten realiseren. Een daarvan was gericht op het versterken van het verdienmodel van onze horeca. Met onze coach hebben we onder andere twee werkbezoeken afgelegd aan andere initiatieven. Het andere traject loopt nog en is erop gericht helder te krijgen hoe we op organisatorisch vlak beter kunnen functioneren. Deze coach is voor mij echt een duwtje in de rug. Ik vind het heel fijn om met iemand te kunnen praten die verstand van zaken heeft. Voor het bestuur heeft het gesprek met een extern iemand ook nieuwe inzichten opgeleverd.”

    Dit jaar focussen we met het programma Pitchen voor Impact op vastgoed. Welke rol speelt vastgoed voor de CultuurWerkplaats?

    “Vastgoed is voor ons belangrijk, in die zin dat voor onze formule het hebben van een vaste plek met enige zekerheid erg prettig is. Als we geen vaste plek zouden hebben, of steeds op tijdelijke locaties zouden zitten, dan zouden we een ander concept moeten bedenken wat daarbij past. Misschien een pop-up CultuurWerkplaats.”

    “Omdat we ons pand huren en niet in eigendom hebben, spelen er bij ons geen grote vraagstukken rondom vastgoed. We zijn wel bezig met opknappen, maar dat doen we helemaal zelf. Tijdens Pitchen met Impact heb ik gemerkt dat het in landelijke gebieden veel gebruikelijker is dat initiatieven hun pand zelf kopen. Bij hen merkte ik dat het in eigen beheer hebben van vastgoed wel tot vraagstukken leidt. Wat dat betreft snap ik helemaal dat dit jaar voor dit thema gekozen is.”

    Nog een laatste vraag: hoe kijk je naar de toekomst van CultuurwerkPlaats Tarwewijk?

    “Ik hoop dat we nog heel lang bestaan! Wat daarvoor nodig is, is dat we de ambities uit ons businessplan gaan realiseren. We hebben ons ten doel gesteld om ons verdienmodel echt werkbaar te maken. Dat betekent niet dat we helemaal financieel afhankelijk willen worden. Ik zou al heel tevreden zijn als we de vaste kosten, zo’n 40% van de totale begroting, zelf zouden verdienen. Dan zijn de basiskosten, zoals de huur, gas, water en licht, verzekeringen, vrijwilligerskosten en mijn kosten als projectleider gedekt. De overige kosten zijn kosten voor de projecten. Daar vragen we dan subsidies voor aan. Dit model geeft ons de zekerheid dat we, ook als een subsidie-aanvraag een keer tegen zit, wel gewoon voort kunnen blijven bestaan.”

    Zijn jullie als bewonersinitiatief klaar om door te groeien? Of pionieren jullie al een tijdje en is het hoog tijd om de plannen eens stevig op papier te zetten én goed te presenteren? Het trainingstraject van KNHM en LSA helpt je een stap verder. In vier workshopdagen krijg je theoretische achtergrond en doe je veel praktische kennis op. We besteden veel tijd aan het aanscherpen van  je plannen. Nieuw aan deze alweer 5e editie van Pitchen voor Impact is dat we focussen op vastgoed.  Je kunt je nog aanmelden voor Pitchen voor Impact ’19 tot en met zondag 22 september.

     

     

  • Meer van onze leden

    Stichting Tevreden

    Stichting Tevreden

    • Deventer

    Stichting Tevreden bestaat uit betrokken Deventenaren die van elke Deventenaar een Tevreden Deventenaar willen ...

    Lees meer >
    Wijkbedrijf Selwerd

    Wijkbedrijf Selwerd

    • Groningen

    Wijkbedrijf Selwerd is een BewonersBedrijf in Groningen waarin bewoners zelf de regie nemen om de wijk beter en ...

    Lees meer >
    MidWest

    MidWest

    • Amsterdam

    Coop MidWest is een verzamelplek in de Amsterdamse Baarsjes. Bottum-up bedacht, uitgewerkt en tot stand gekomen door ...

    Lees meer >