Je waarde laten zien door film

  • Ook met filmpjes kun je als initiatief je waarde laten zien. In Amsterdam Zuid Oost heeft het project Zero Waste een aantal filmpjes gemaakt die dienen als verantwoording richting gemeente, subsidieverstrekkers en buurtbewoners. Nies Medema (van Jonge sla) vertelde erover op onze bijeenkomst ‘Hoe laat jij je waarde zien’.

    Zero Waste is een programma dat buurtbewoners in Amsterdam Zuidoost bewuster wil maken van verspilling, recycling en scheiding van afval. Ze spraken af met de gemeente (in dit geval een samenwerkingspartner en financier) dat ze in plaats van een verantwoording op papier, een filmpje mochten aanleveren waarin ze laten zien wat ze doen en wat de resultaten zijn. In drie filmpjes wordt duidelijk wat er werd gedaan met de subsidie, wat de concrete resultaten zijn maar ook hoe dat proces verliep.

    Film 1 – Samenwerkingspartners en initiatiefnemers

    In film 1 werden samenwerkingspartners en initiatiefnemers in beeld gebracht.  Ze legden daarin uit wat de doelen van het project waren, wie betrokken waren en wat ze hoopten te bereiken in een jaar tijd. Tussendoor een aantal sheets met wat cijfers als onderbouwing. https://www.youtube.com/watch?v=Km7ydXIDByg

    Film 2 – Tussentijdse resultaten

    In filmpje 2 werd halverwege het programma gefilmd wat de tussentijdse resultaten waren maar ook welke veranderingen werden doorgevoerd ten opzichte van de plannen. https://www.youtube.com/watch?v=ubhuooXb1uc

    Film 3 – Cijfers en resultaten

    In filmpje 3 werden de cijfers en resultaten zichtbaar gemaakt door interviewtjes met bewoners en andere betrokkenen. Ook werden locaties, fysieke opbrengsten en communicatie uitingen gefilmd. https://www.youtube.com/watch?v=xwciWE5OBQg

    Juridische paragraaf

    In overleg met de gemeente werd een juridische paragraaf opgesteld waarin staat dat dit specifieke bewonersinitiatief zich mag verantwoorden door middel van een video. Deze paragraaf kan standaard toegevoegd worden aan beschikkingen. Daarmee is het een belangrijk middel om bezwaren weg te nemen.

    Kort en krachtig

    Groot voordeel van deze manier van verantwoorden is dat ook initiatiefnemers die niet zo goed met de pen zijn, toch kort en krachtig kunnen laten zien wat de resultaten zijn. Maar ook voor fondsen en subsidieverstrekkers kan het een verademing zijn om in een paar minuten te zien wat er gedaan is met het geld. En bovendien zeggen beelden vaak veel meer dan een stuk tekst.

    Promotiemateriaal

    Bijkomend voordeel is dat je de filmpjes ook kan gebruiken als promotiemateriaal op je social media. Je kan snel laten zien waar je initiatief over gaat, wie er mee doen en wat je hebt bereikt. Ook je buurtbewoners krijgen zo een beter beeld van wat je ideeën zijn en stappen misschien wel sneller in om mee te doen.

     

    Aandachtspunten:

    • Denk niet dat je per definitie minder tijd kwijt bent als je besluit de verantwoording te filmen. Het filmen, selecteren en bewerken kost heel veel tijd (of geld als je het laat doen)!
    • Laat de gemeente (of andere stakeholders aan wie je rapporteert) al aan het begin meedenken over de voordelen en nadelen van filmen. Denk samen na over wat er (minimaal) opgeleverd moet worden, wat de bezwaren zouden kunnen zijn, waar film wel geschikt voor is en waar niet voor, welke toegevoegde waarde beeldmateriaal kan hebben, etc. Zo creeer je draagvlak in het beginstadium en hoef je niemand te overtuigen.

    Leuke tips:

    • Organiseer een prijsuitreiking a la de Oscars. Buurtbewoners of andere betrokkenen kiezen het beste filmpje uit meerdere inzendingen en deze beloon je met een prijs.
    • Gebruik de aftiteling van het filmpje voor wat leuke cijfers (bijv. hoeveel bakjes koffie werden er geserveerd, hoeveel geld ging er naar de vrijwilligers, etc.)
    • Als je een groenproject hebt maak dan gebruik van de vier seizoenen. Film de tuin in alle seizoenen en gebruik deze beelden. Laat ook zien welke oplossing je biedt met je initiatief voor de problemen in de wijk.
    • Maak een ‘trailer’ bij een langere film waarin je mensen triggert de film te gaan kijken (vergelijkbaar met een management samenvatting in een geschreven stuk)

     

  • Meer van onze leden

    Dorpscoöperatie Gerkesklooster Stroobos

    Dorpscoöperatie Gerkesklooster Stroobos

    Dorpscoöperatie Gerkesklooster-Stroobos heeft een generatiehuis opgericht in het voormalige schoolgebouw van het ...

    Lees meer >
    StadsLAB033

    StadsLAB033

    StadsLAB033 is een inspirerende ontmoetingsplek in Amersfoort waar diverse partijen ontdekken en ervaren hoe het ...

    Lees meer >
    Stichting De Meevaart

    Stichting De Meevaart

    In De Meevaart staan meedoen, elkaar ontmoeten, leren, jezelf verder ontwikkelen en het in de praktijk brengen van ...

    Lees meer >