Het dagboek van… Pitchen voor Impact in je wijk –2017
- 08/01/2018
- BewonersBedrijf, Blog, Kennis delen, Pioniers, Pitch
Alweer voor het derde jaar organiseren we samen met KNHM Participaties het traject: Pitchen voor Impact in je wijk. Een traject waarin ondernemende bewoners met een pril idee klaargestoomd worden voor een echte pitch. Lees in dit ‘dagboek’ hoe we gaan werken aan een sterk ondernemingsplan waarmee ze bij financiers en investeerders goed voor de dag komen!
Dit artikel is eerder gepubliceerd in LSA BewonersBerichten 129
Augustus
Samen met Erik en Egbert van KNHM treffen we voorbereidingen voor het pitchtraject. We kijken terug op de vorige editie en bedenken wat succesvol was en wat beter kan. We denken na over de onderwerpen die we tijden het traject willen laten terugkomen wie we willen uitnodigen. En we maken natuurlijk een strakke planning!
Is het duurzaam, zijn ze geworteld in de wijk en doen ze het echt samen?
11-16 september
In de week voorafgaand aan de deadline druppelen de aanmeldingen binnen. Een aanmelding bestaat uit maximaal twee A-4tjes die kort en krachtig weergeven wat de bewoners willen bereiken, hoe het verdienmodel eruit ziet en natuurlijk wat de impact op de wijk is. Elke keer blijkt maar weer hoe moeilijk het is om dat op twee pagina’s voor elkaar te krijgen!
18-22 september
Vandaag is de deadline! We gaan een selectie maken uit de aanmeldingen en kijken daarbij naar criteria zoals: gaat het om het opstarten van een duurzame onderneming, zijn de initiatiefnemers geworteld in de wijk en doen ze het samen. Bij een aantal aanmeldingen is dat direct duidelijk, zij worden geselecteerd. Als we twijfelen bellen we de initiatiefnemers op, soms komt het idee niet goed uit de verf omdat het lastig is om kort en krachtig te verwoorden. Meteen een mooi leerpunt om mee te nemen in het traject.
25 september
De deelnemers zijn geselecteerd: 7 heel diverse bewonersinitiatieven uit hele land doen mee! Van Rotterdam tot Enschede en van Nijmegen tot Amsterdam. Onder de deelnemers een stadstuin, een groenbuurtbedrijf , een nieuw te bouwen buurthuis mét sociale hypotheek en een paar heuse stadsnomaden. Allemaal met een goed idee voor de buurt en ook allemaal met een hoop groeivragen en leerpunten. De lijst:
Wijkpaleis – Rotterdam
Ubuntu Stadstuin Zuidoost – Amsterdam
Middenhuis – Zutphen
BuurtGroenBedrijf – Arnhem
Bewonerscommissie Dolphia – Enschede
Wij(k)bedrijf Nijmegen-Noord – Nijmegen
Stadsnomaden – Nijmegen
Kun je to the point en enthousiast anderen overtuigen van je plan?
2 november
Vandaag ontmoeten we elkaar dan echt. We zijn te gast bij Kruiskamp Onderneemt, een goedlopend BewonersBedrijf in Amersfoort en hebben een hele middag en avond uitgetrokken om het spits af te bijten. Al tijdens het introductierondje blijkt: wat een energie en diversiteit! We starten met een one-minute-pitch. Iedereen krijgt een minuut om te vertellen wie ze zijn en wat ze nodig hebben. Steeds weer blijkt hoe groot de uitdaging is om in zo’n korte tijd –we waren streng!- tot de kern van je verhaal te komen. Wel een reality check, kun je to the point en enthousiast anderen overtuigen van je plan? Hard nodig als je de boer op moet om financiering te vinden.
Ook gaan we aan de slag met het business model canvas. Hiermee houd je je businessmodel onder de loep en beschrijf je de belangrijkste bouwstenen zoals je kernactiviteiten, je belangrijkste klanten en wie je strategische partners zijn. Erik licht de verschillende onderdelen toe en zo vallen de puzzelstukjes in elkaar.
’s Avonds komt er iemand van Arcadis die ons helpt onze persoonlijkheden te onderzoeken en zo te beoordelen of je team compleet is. Wie ben je, wat is je rol in het team en missen er persoonlijkheden of kwaliteiten in het team die wel nodig zijn voor het uitvoeren van je plannen? Een essentieel onderdeel omdat je samen met buurtbewoners gaat ondernemen en niet alleen.
6-18 november
We bellen de deelnemers op om te vragen wat ze vonden van de workshops en wat ze nodig hebben aan informatie en begeleiding tijdens de komende workshopdagen. Zo maken we echt een programma op maat waar de deelnemers verder kunnen werken aan het perfectioneren van het ondernemingsplan.
Wij zijn erg enthousiast en onder de indruk van de energie waarmee deze bewoners hun eigen buurt mooier en sterker willen maken.
Wil je meer weten over Pitchen voor impact? Kijk op deze pagina voor nieuwsberichten hierover .
Gerelateerde nieuwsartikelen
Gerelateerde kennisartikelen
Onderzoek Haagse wijkondernemingen
In verschillende wijken in Den Haag zijn wijkondernemingen actief. De gemeente wil de kracht van actieve bewoners graag meer benutten en heeft aan Kiemkracht en het LSA in 2018 gevraagd om te ...
Lees meer>
Google Analytics Verwerkersovereenkomst
Vanaf 25 mei 2018 is het voor gebruikers van Google Analytics verplicht om een verwerkersovereenkomst met Google aan te gaan. Gelukkig is dit eenvoudig te regelen.Als je alléén cookies plaatst van ...
Lees meer>
Het sociaal kasboek
Hoe ze precies hun waarde gaan laten zien, weten ze nog niet, maar Wijkbedrijf Selwerd zorgt er op een simpele manier wel voor dat ze gegevens verzamelen. Op de bijeenkomst Hoe laat jij je waarde ...
Lees meer>
Gerelateerde evenementen
Meer van onze leden

Dorpscoöperatie Gerkesklooster Stroobos
- Noord
- Gerkesklooster
Dorpscoöperatie Gerkesklooster-Stroobos heeft een generatiehuis opgericht in het voormalige schoolgebouw van het ...
Lees meer >
- Oost
- Deventer
Stichting Tevreden bestaat uit betrokken Deventenaren die van elke Deventenaar een Tevreden Deventenaar willen ...
Lees meer >
- West
- Amsterdam
Coop MidWest is een verzamelplek in de Amsterdamse Baarsjes. Bottum-up bedacht, uitgewerkt en tot stand gekomen door ...
Lees meer >