Buurtbedrijven en bewoners samen de crisis door

  • We zien dat er opeens overal in buurten en dorpen nieuwe vormen van gemeenschapskracht ontkiemen. Hele kleine in de straat , hele spectaculaire op balkons en in parken, hele nieuwe netwerken die snel groeien. Hoe ziet dat er concreet uit, welke mensen zitten erachter? We geven de verhalen die buurtmakers online door. Deel 3: de nieuwe buurteconomie.

    Lees ook deel 1 over buurtcultuur / deel 2 over buurtplannen ontwikkelen / deel 3 nieuwe buurteconomie / deel 4 Lief en Leedstraten (volgt) / deel 5 een online hulpplatform maken  (volgt) / deel 6 het geheim van community building in Engeland (volgt)

    Met 70 community builders bogen we ons op de ABCD-popeldag over twee belangrijke vragen: Hoe zien nieuwe samenwerkingen tussen dorps-/buurtbedrijven en actieve bewoners eruit? Hoe dragen die verbindingen bij aan hechte gemeenschappen en aan meer buurtkracht?

    Meer dan sponsors

    Meestal worden bedrijven, winkels en andere ondernemers gezien als sponsors, goed voor bijdragen aan verenigingsleven, buurtactiviteiten, dorpscentra. Maar eigenlijk begint het hele feest van samen aan een gemeenschap bouwen ermee dat je als bedrijf met andere ogen naar bewoners kijkt. En omgekeerd evengoed. Bouwen aan  relaties kun je niet uitbesteden, dus begin gewoon met burenpraat voor deze samenwerking, is het advies.

    Dat weten ze maar al te goed in het Drentse Bovensmilde en de Utrechtse Dichterswijk in Utrecht. Optrekken met bedrijven gaat veel verder dan sponsoring en geld, vertellen initiatiefnemers Jorn Hordijk en Kimmarah Beeuwkes.

    Samen de crisis door in Bovensmilde

    Jorn, oprichter van het Drentse bewonersinitiatief Wij Zijn Bovensmilde vertelde dat het bewonersinitiatief vijf jaar geleden het licht zag. Het was het resultaat van een intensief proces om de meer dan 40 jaar bestaande kloof tussen dorpsbewoners te dichten. Het proces hielp ook om de wonden te helen van een dramatische gebeurtenis die in het DNA van het dorp staat gegrift: de gijzeling van een kinderdagverblijf en een school door Molukse jongeren.

    15.000 kaarten deur-aan-deur

    Door dorpsactiviteiten als ‘De hel van Bovensmilde’ – een modderloop met hindernissen – en de jaarlijkse badeendenrace komen bewoners samen. Ook tijdens de coronacrisis kreeg Wij Zijn Bovensmilde honderden bewoners, bedrijven en organisaties in de benen. Zo gingen de handen op elkaar voor een gigantische kaartenactie. Maar liefst 15.000 kaarten werden in setjes van tien deur aan deur verspreid, met een oproep om een kaartje te sturen naar een buurtbewoner die wel een hart onder de riem kan gebruiken.

    Medewerkers van de supermarkt en de plaatselijke kroeg, maar ook de dagbesteding en de huisartsenpraktijk en ouderen in sociale isolatie rekenen op een attentie.

    Iedereen die een setje kaarten op de deurmat vond, kreeg ook de vraag een kleine donatie te doen. Met de opbrengsten konden actieve bewoners nog meer mensen uit het dorp verwennen met iets leuks. De steun van Wij Zijn Bovensmilde is zeker niet gereserveerd voor bepaalde ‘kwetsbare groepen in het dorp’; iedereen maakt deel uit van de dorpsgemeenschap, vertelt Jorn.  En daarmee konden ze ook hun relaties met plaatselijke ondernemers en organisaties verstevigen:  “Medewerkers van de supermarkt en de plaatselijke kroeg, maar ook de dagbesteding en de huisartsenpraktijk en ouderen in sociale isolatie rekenen op een attentie. Ze kregen tegoedbonnen, een sapje, een bos tulpen of een pretpakketje. Ook de plaatselijke kroeg kwam in actie, door afhaalmaaltijden te koken, die vrijwilligers thuis gingen bezorgen. Daarmee laat je zien dat je op elkaar kunt rekenen.”

    Restaurant De Pomp: buurttrefpunt tijdens corona

    Kimmarah toverde met mede-initiatiefnemers Marlou, Danny en Joep, buurtbewoners en de gemeente Utrecht een vervallen tankstation om tot restaurant De Pomp. Kimmarah: “Het belangrijkste van De Pomp is de buurtfunctie. Bewoners hebben hierom gevraagd en werken er net zo hard aan mee. Tegelijkertijd willen we graag een voorbeeld zijn voor hoe je bijdraagt aan de leefbaarheid in een wijk.”

    “We merken dat er een enorme scheiding is tussen mensen met en zonder geld. Dat zal in de nasleep van corona alleen maar toenemen.”

    Nu, in coronatijden, is De Pomp een plek om samen te komen. Kimmarah vertelt dat ze nóg meer een buurttrefpunt zijn geworden. “Even koffie halen, even een kletspraatje maken. Dat is echt tien keer zo sterk geworden. We merken dat er een enorme scheiding is tussen mensen met en zonder geld. Dat zal in de nasleep van corona alleen maar toenemen,” voorspelt Kimmarah.

    Maaltijden weggeven

    “We vonden dat we juist in deze moeilijke tijden moeten laten zien dat je doorgaat,” vertelt Kimmarah. “Dichtgaan was dus geen optie. We wilden de buurt een hart onder de riem steken. Daarom startten we drive-in maaltijden voor een tientje. Elke 10de maaltijd geven we weg aan mensen die ’t verdienen of nodig hebben. Mensen kunnen ook zelf zo’n  extra ‘uitgestelde maaltijd’ bestellen. We sparen ze op en gaan vervolgens een keer koken voor een club die dat wel kan gebruiken. Zo hebben we voor het ziekenhuis gekookt en voor een afdeling van Humanitas”.

    “Mensen kunnen een extra ‘uitgestelde maaltijd’ bestellen. We gaan vervolgens koken voor een club die dat kan gebruiken.”

    “Als je je als buurtondernemer gaat vestigen in een buurt, moet je jezelf lang voordat de deuren openen de vraag stellen: wie zijn de mensen die hier wonen, wat vinden zij belangrijk en wat wil ik voor de buurt betekenen? Je doel is dus onderdeel van de buurt te worden, niet zomaar een bedrijf in een buurt. Dan kun je écht bijdragen aan de gemeenschap en samen goed een crisis ontstaan.” zegt stedelijke ondernemer Kimmarah, eigenaar van het Utrechtse restaurant de Pomp.

    Tips voor hechte relaties 

    Wil je ook een hechte gemeenschap van bewoners en ondernemers op gang brengen en houden?
    Je kunt wonderen verwachten als…

    • je meer energie stopt in het werken aan relaties en vriendschappen dan in plaats van het organiseren van samenwerkingsverbanden.
    • je weet dat je niets in een hogedrukpan voor elkaar kunt krijgen.
    • je bedrijven niet ziet als instituut/organisatie, maar gewoon de mensen benadert die er werken en met hen relaties aangaat. Je verwacht niet direct iets terug als je iets voor de ander doet.
    • er van beide kanten de wil is om verschil te maken en je vooral samen dingen DOET
    • je met burenpraat beginnen in plaats van met sponsordoelen.

    Wil je contact met Kimmarah of Jorn?

    Kimmarah:  info@depomputrecht.nl / www.depomputrecht.nl
    Jorn jornhordijk@gmail.com  / www.wijzijnbovensmilde.nl

    Ik ontvang graag de LSA-nieuwsbrief

    Als je je aanmeldt, houden we je op de hoogte over community building en ander LSA-nieuws zoals artikelen met tips en voorbeelden uit de praktijk en uitnodigingen voor (online) bijeenkomsten.

  • Meer van onze leden

    Samen Sterk in Holy

    Samen Sterk in Holy

    Samen Sterk in Holy is een met, voor en door bewonersinitiatief in de wijk Holy in Vlaardingen. Samen met bewoners ...

    Lees meer >
    Bewonersorganisatie Gilden

    Bewonersorganisatie Gilden

    Bewonersorganisatie Gilden verbindt de bewoners uit de Gildenwijk in Spijkenisse door activiteiten te organiseren ...

    Lees meer >
    Door Achterveld Voor Achterveld / DAVA

    Door Achterveld Voor Achterveld / DAVA

    DAVA is de afkorting van Door Achterveld Voor Achterveld. Deze vereniging van vrijwilligers heeft als doel ervoor ...

    Lees meer >