• Bijeenkomst

Samenwerken met je gemeente

  • 16 & 23 april 2024
  • Online, via Zoom

Je komt het ongetwijfeld tegen: jullie zijn ergens mee bezig en je hebt ‘de gemeente’ tegen. Misschien omdat je op zoek bent naar geld, of een plek voor jullie activiteiten. Of je ziet hoe hoe sommige dingen beter kunnen en wil daarin samen optrekken. Of je hebt een plan voor de buurt en wil dat de gemeente het overneemt. Dat contact met ‘de gemeente’ is in de praktijk vaak zo makkelijk nog niet. Want bij wie moet je wanneer zijn? De raad, het college, een beleidsambtenaar of een wijkambtenaar? En wanneer en met welk verhaal of welke vraag? In deze sessie helpen we je hiermee op weg!

Hoe werkt een gemeente?

Elke gemeente heeft zijn eigen structuur en werkt volgens eigen afspraken. Toch zijn er ook veel overeenkomsten. De gemeenteraad neemt besluiten over uit te voeren beleid. De ambtenaren bereiden de voorstellen voor en het college van burgemeester en wethouders zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van het beleid dat de gemeenteraad heeft vastgesteld. Voor bewonersinitiatieven is het goed om op al deze niveaus een ingang te hebben en op de radar te staan.

In de eerste sessie op 16 april neemt Josine Stremmelaar van de Gemeente Zaanstad ons mee in hoe dit bij hen in elkaar steekt. Het formele, maar ook juist het praktische en de dilemma’s die zij en collega’s tegenkomen. Samen onderzoeken we strategieën om goed contact te maken. Ook zal Lisa de Blok, initiatiefnemer van De JoJo in Sassenheim, vertellen over haar ervaringen met hun samenwerking met de gemeente.

In de tweede sessie op 23 april bouwen we voort op de strategieën uit de eerste sessie. Welke haakjes heb je gevonden in je eigen gemeente en hoe kun je dat in de praktijk brengen?

 

Praktische informatie

Wat? Twee avonden over samenwerken met je gemeente
Waar? Online, via Zoom
Wanneer? 16 en 23 april van 19.30 uur – 21.00 uur

Meld je hier aan!