Huisstijl

  • Hoe zorg je ervoor dat ontvangers van al jouw PR-uitingen in één oogopslag zien wie de afzender is? Dat doe je door een eigen huisstijl te ontwikkelen, die je gebruikt als basis voor elk bericht dat je uitstuurt.

    Een huisstijl is als het ware het ‘gezicht’ van het BewonersBedrijf. Wat je vastlegt in je huisstijl komt terug in alle vormgeving en communicatie die je doet. Een huisstijl bestaat uit een aantal onderdelen:

    • een logo, beeldmerk of foto
    • tekst
    • uniforme standaardopmaak
    • gebruik van een standaard uniform lettertype

    Behalve het ontwerpen en vastleggen van één beeldmerk, één lettertype en één logo, zorg je er bij het hanteren van je huisstijl voor dat je beeld en bijbehorende tekst steeds op dezelfde plek in je verschillende PR-uitingen terug te vinden zijn. We noemen dit de uniforme standaard opmaak. Hiervoor maak je gebruik van dezelfde instellingen voor marges, lettertype, indeling, et cetera. Het tekstverwerkingsprogramma Microsoft Word heeft de mogelijkheid om een eigen sjabloon te maken voor bijvoorbeeld brieven, nota’s en folders. Door hier één keer aandacht aan te besteden maak je je als BewonersBedrijf herkenbaar voor de ontvanger van je post.

    Hoe ver je je huisstijl doorvoert, is een eigen keuze. Sommige BewonersBedrijven kiezen ervoor om ook enveloppen te laten maken in hun huisstijl. Op die manier is de post ook aan de buitenkant herkenbaar voor de ontvanger.

    Ontwikkelen huisstijl

    Het ontwikkelen van een eigen huisstijl kost tijd. Het is vaak een kwestie van een aantal verschillende ontwerpen (laten) maken en als bestuur samen te kiezen voor het mooiste ontwerp of het ontwerp dat de intentie van het gebouw bijvoorbeeld het beste weergeeft. Vaak is dat een kwestie van smaak en voorkeur.

    Sommige BewonersBedrijven kiezen ervoor om in hun huisstijl tot uitdrukking te laten komen dat zij de kern, het hart van het wijk of buurt zijn. Soms wordt gekozen voor een herkenbaar beeld dat samenwerking weergeeft (in elkaar grijpende handen of de schakels van een ketting). Soms ligt de inspiratie voor een huisstijl in de naam van een BewonersBedrijf. Wijkcentrum In De Boomtak kan een boomtak voeren, of een grafische weergave daarvan.

    Voor BewonersBedrijven die geld hebben om budget te reserveren voor het ontwikkelen van een huisstijl ligt het voor de hand om een designer in dienst te nemen. Bied je bijvoorbeeld werkruimte aan creatieve zzp’ers, dan is het een optie om hen om hulp te vragen en een regeling te treffen om geld te besparen.

    Wanneer je huisstijl wijzigen of aanpassen?

    Blijf kritisch op je eigen huisstijl. Iedere periode heeft zijn eigen tijdsgeest, die ook tot uiting komt in een huisstijl. Soms is een huisstijl toe aan verandering, omdat deze verouderd is of een verkeerde uitstraling heeft en niet meer weergeeft waar het BewonersBedrijf voor staat.

    Soms is een verbouwing of een nieuwe samenwerking de aanleiding om de huisstijl te veranderen. Zo’n verandering hoeft trouwens niet heel drastisch te zijn. Dat kan al door te kiezen voor een ander lettertype of een frisse nieuwe kleur.

    Bron: Dorpshuizen.nl Vraagbaak

  • Meer van onze leden

    Stichting Het Schermereiland

    Stichting Het Schermereiland

    Stichting Het Schermereiland is een vrijwilligersorganisatie. Vrijwilligers vormen de smeerolie van de samenleving. ...

    Lees meer >
    Bewonersraad Rochdale

    Bewonersraad Rochdale

    • Amsterdam

    De vereniging ‘Bewonersraad Rochdale’ is het hoogste adviesorgaan van de bewoners bij de Raad van Bestuur van ...

    Lees meer >
    Wijkplatform Brukske

    Wijkplatform Brukske

    • Venray

    Het Wijkplatform is een stichting die bestaat uit een vaste kern van betrokken bewoners uit de wijk Brukske.  Het ...

    Lees meer >