Evenementen

  • Wat verdient jouw initiatief? Deze vraag staat centraal tijdens de gelijknamige bijeenkomst op zaterdag 12 november in de Meevaart in Amsterdam. “Geld’, antwoorden de ruim 80 deelnemers. “Erkenning en een 10!”. Met verschillende workshops en een offline LinkedIn-bord krijgen de initiatiefnemers inzicht in wat zij verdienen. Dat is volgens de deelnemers onder andere geld, waardering, lef en risico.

    Geld

    img_0048“Iedereen hier verdient geld!’, volgens Nicole Rietvelt van Stichting DOEN. In een speeddate sprak zij met 6 verschillende initiatieven over hun financieringsbehoefte. “Maar,’ voegt ze eraan toe, ‘geld komt uiteindelijk wel. Wat jullie vooral verdienen is dit, een bijeenkomst als vandaag. Contact met andere initiatieven die ervaring hebben, is in de praktijk belangrijker dan geld.” Ook VSB Fonds en KNHM zaten klaar voor een speeddate met initiatieven. Elk fonds heeft eigen criteria en investeert in andere dingen en thema’s. Deze speeddate maakt duidelijk welk fonds matcht met het bewonersinitiatief en welk fonds niet.

    Naast deze grote landelijke fondsen ontstaan steeds meer lokale fondsen. Een groep bewoners verzamelt geld bij verschillende partners en start een fonds. Bewonersgroepen kunnen bij hen aankloppen voor financiering van hun initiatief. Als je ook een lokaal fonds wil starten, kijk dan eens bij Lokale Fondsen Nederland.

    Bewonersinitiatieven kijken snel naar de gemeente voor een subsidie, maar er zijn meer manieren. Een grote, vaste subsidiestroom klinkt aantrekkelijk. Totdat de subsidie afgebouwd of niet meer uitgekeerd wordt. Ga daarom altijd op zoek naar een mix van financiering.

    Waardering

    img_0042Een bewonersinitiatief verdient waardering op verschillende manieren. “Jullie zijn cadeautjes voor de samenleving!’, vertelt Marco Redeman. “Elk initiatief verdient het om te weten welk cadeau zij geven.” Marco is in Utrecht bezig met zorgverslimming, zoals een cursus tillen voor ouders van een zwaar gehandicapt kind. Deze ideeën ontstaan vanuit de observatie dat iets raar is. “Medewerkers in de zorg krijgen trainingen over het tillen van patiënten. Maar ouders die hun gehandicapte kind voortdurend tillen, krijgen dit niet. Ik vind dat raar. Blijkbaar vinden meer mensen het raar en zo zijn we begonnen.”

    Een mooie manier om deze waardering inzichtelijk te maken en om te zetten in geld is het starten van een crowdfundingcampagne. Aster van Tilburg vertelt namens Voor je Buurt alle ins en outs. “Mensen die bijdragen aan je campagne krijgen daar iets voor terug. Bedenk een originele tegenprestatie. De dierenambulance heeft bijvoorbeeld de naam van elke donateur op de ambulance gezet.”

    Lef

    img_0062Elk bewonersinitiatief verdient lef. Volgens Lennart Pilon van Supervrijwilligers en hetrooster.nl legt uit waarom. “Mensen willen bij winnaars horen. Je gaat zelf toch ook niet op een leeg terras zitten? Laat zien dat je de kampioen bent, dan sluiten mensen vanzelf bij je initiatief aan.”

    Het is dus belangrijk hoe je het bewonersinitiatief presenteert. Daarvoor moet je eerst weten wat je kernboodschap is. Wat willen we precies en hoe willen we dit uitdragen? Dirk van der Beek van Neighbourly ontwikkelde een spel om hier achter te komen. Met verschillende opdrachten zoals beschrijf je initiatief in een tweet (maximaal 140 tekens) komen de deelnemers tot hun kernboodschap. Dirk is onder de indruk van deze initiatiefnemers en hun plannen: “Jullie verdienen de energie om door te gaan.”

    Bewoners met mooie plannen die moeite hebben deze te verwoorden kunnen daardoor opdrachten en samenwerkingen mislopen. De deelnemers aan de workshop van Paul van der Plas gebeurt dit niet meer. Zij hebben geleerd hun initiatief te presenteren in een strakke elevator pitch. “Ben niet bang om diep op het concrete probleem in te gaan en minder tijd te besteden aan de oplossing die je biedt. Als het probleem duidelijk en herkenbaar is, stellen toehoorders vragen over de oplossing die je biedt, niet over het probleem. En daar wil je het over hebben.”

    Risico

    wat verdient jouw initiatief? In verschillende inspiratieverhalen horen de deelnemers over geld verdienen als bewonersinitiatief of BewonersBedrijf. Bij Lena Kledingbibliotheek is het uitlenen van mooie en duurzame kleding de basis van hun verdienmodel. “Ga gewoon aan de slag,’ is de belangrijkste tip. “Je weet pas of iets werkt, als je het gaat doen. En praat er met zoveel mogelijk mensen over, dan wordt je plan steeds concreter.”

    Volgens Walter Klein Nienhuis, zakelijk leider van BewonersBedrijf Malburgen in Arnhem verdient elk bewonersinitiatief risico. “Wij ondernemen en dragen dus risico. Wij denken daarom wel 10 keer na voordat we een euro uitgeven.” Deze bewonersgroep beheert het Bruishuis, een tien verdiepingen tellend voormalig verzorgingstehuis. Het is verbouwd en de woon- en kantoorruimte wordt verhuurd.

    In het Limburgse Wellerlooi bouwen de initiatiefnemers van ’t Luukske een sportzaal om samen met het gemeenschapshuis als groepsaccommodatie te verhuren. De bouw hiervan is deels gefinancierd door de dorpsbewoners tijdens een crowdfunding. Ook de bouw wordt vooral met vrijwilligers en een enkele professional gedaan.

    Coöperatieve vereniging Westside Slotermeer heeft een horecagelegenheid en ruimte om te verhuren. Om draagvlak te creëren, gingen zij met hapjes de wijk in. Een slimme en lekkere manier om de wijkbewoners kennis te laten maken met je BewonersBedrijf.

    De basis van deze initiatieven is een verdienmodel opgeschreven in een ondernemingsplan. Kitty van der Pluijm van KNHM licht in haar workshop de belangrijkste onderdelen van een ondernemingsplan toe.

    Oflline LinkedIn

    img_0067In de Meevaart is deze dag veel kennis aanwezig. Om de kracht van dit netwerk te laten zien, maakten we een offline LinkedIn. Elke deelnemer plakte een polaroidfoto op een poster en schreef daarbij wat hij weet en wat hij wil weten. Tijdens de dag zochten mensen elkaar op, naar aanleiding van de vragen en expertise op het bord. Want ook al is elke wijk anders, je leert veel van elkaars ervaringen.

    Dit zijn de antwoorden op de vraag Wat verdient jouw initiatief?:

    woordenwolk

     

     

     

     

     

    Meer weten over de sessies die er te volgen waren? Hier staan ze allemaal op een rij!

     

  • Meer van onze leden

    Stichting Het Schermereiland

    Stichting Het Schermereiland

    Stichting Het Schermereiland is een vrijwilligersorganisatie. Vrijwilligers vormen de smeerolie van de samenleving. ...

    Lees meer >
    Bewonersraad Rochdale

    Bewonersraad Rochdale

    • Amsterdam

    De vereniging ‘Bewonersraad Rochdale’ is het hoogste adviesorgaan van de bewoners bij de Raad van Bestuur van ...

    Lees meer >
    Wijkplatform Brukske

    Wijkplatform Brukske

    • Venray

    Het Wijkplatform is een stichting die bestaat uit een vaste kern van betrokken bewoners uit de wijk Brukske.  Het ...

    Lees meer >